HISTORIE

 

                                          

 

Oficiálním datem vzniku Tanečního klubu je 25. duben 1961.
Tehdy se poprvé pod vedením Jarky Calábkové sešla skupina mladých lidí s nadšením pro tanec,
ochotných věnovat svému koníčku veškerý volný čas.

Z původně ryze amatérského počinu několika nadšenců,
vznikl díky disciplíně, píli a cílenému úsilí celého
týmu soubor, který si získal renomé doma i ve světě 
a stal se předním reprezentantem českého společenského tance. 

Počáteční léta samozřejmě znamenala
především nabývání přehledu, pokusů a hledání vlastní cesty. 
Bylo nutné vytvořit jádro kolektivu, schopné konkurovat soupeřům
na tanečních soutěžích, vychovat taneční pár a dosáhnou takových pohybových kvalit, 
jež by umožnily kvalitně interpretovat nemalé požadavky Jarky Calábkové.

Činnost TKO byla od začátku orientována dvěma směry:

- na Taneční klub, zaměřený na společenský tanec v soutěžní či exhibiční podobě
- na kolektivní předtančení společenských tanců standardních, latinských i stylizovaných národně společenských,
  včetně různých parketových scének    
- na Taneční skupinu, která přešla z ostravského kabaretu AZ a věnovala se žánrově téměř neomezenému
  modernímu scénickému tanci, který vycházel z jazzového, výrazového a estrádního tance.

Obě složky se vždy úzce prolínaly nejen díky šíři umělecké invence choreografky, ale i díky pohybovým dispozicím
celé řady tanečníků, kteří byli vždy schopni alternovat v obou složkách.
Jako hudební předlohy byly vždy používány zajímavé skladby předních světových skladatelů a orchestrů
(namátkou Berlin, Coniff, Garner, Gershwin, Friml, Jarre, Lai, Legrand, Previn a mnoho jiných)

Již po roce začíná TKO obsazovat přední místa v kraji, o rok později přicházejí první vavříny i na celostátních soutěžích.
Velké sympatie ostravského publika si získaly koncerty - "taneční jam sessions" - vletech 1964 a 1966.
V roce 1966 získává Taneční skupina cenu Erató za"zcela ojedinělé umělecké výkony,
které ovlivňují tvořivost jak po stránce obsahové, tak formální".

Rok 1967 byl v existenci souboru předělem.
Na prvním československém tanečním festivalu ve Františkových lázních
získal TKO všechna první místa ve čtyřech kategoriích (předtančení, taneční scénky, žánrové scénky a volné tance),
taneční páry i kolektivní předtančení začaly sbírat vavříny doma i v zahraničí.

Soubor, který vznikl teprve před pár lety, bezkonkurenčně zazářil.

V dalších letech se TKO dostává do povědomí publika řadou vystoupení na plesech a dalších společenských akcích
a stále sbírá první a hlavní ceny na celostátních festivalech.

Začíná i dlouholetá spolupráce s kulturními zařízeními v tehdejší NDR (zejména v Drážďanech, Halle aj.),
která pokračuje prakticky dodnes. Soubor bez úhony přestál i generační výměnu začátkem sedmdesátých let.

V roce 1974 začala další významná kapitola života klubu:
jako vůbec první reprezentant východního bloku byl pozván na Mistrovství světa ve formacích v Düsseldorfu.
Tato disciplína - dosud u nás zcela neznámá - byla pro choreografku opět výzvou pro vytvoření něčeho nového.


Využila možností,které poskytovala
ostravská muzikantská dílna -
skladatel Miroslava Večeřa napsal  
originální hudbu (do té doby všechny
týmy tančily na porůznu sestříhané nahrávky),
ORO ji nahrál a  vzniklo předtančení nabité nápady
včetně komponovaného nástupu a odchodu,
což rovněž ještě nikdo neudělal.




V Düsseldorfu mělo vystoupení TKO největší ohlas u obecenstva  u přítomných odborníků, ale díky tomu,
že porušilo několik tehdy platných pravidel, nebylo hodnoceno  . 

Svět, ještě nebyl připraven.

Tato premiéra,  nicméně vyvolala diskusi o zastaralosti soutěžního řádu, jež během dvou let vedla k  jeho úpravě. 

Účast TKO na MS ve formacích se rychle roznesla a soubor se tak stal, ještě populárnější.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Za éry Jarky Calábkové jich bylo celkem 7). 
Již Latina MixII., která patřila v celé historii TKO k nejnáročnějším, se roku 1978 umístila jako třetí na ME i MS (vzhledem k tomu, že jako hosté neměli čeští tanečníci ještě mnoho dalších let zastoupení v porotě, byl to obrovský úspěch).
TKO získal celkem dvě třetí místa na MS a tři na ME.
V roce 1979 získali Řehoř a Bronislava Walachovi jako první ostravský pár vůbec zcela suverénně titul Mistra republiky v latinskoamerických tancích.

Tento úspěch zopakovali i o rok později.
Spolu s Helmutem a Marcelou Waldenovými, byli velmi úspěšní i v oblasti standardních tanců. Páry TKO získaly celkem 7 titulů Mistra republiky. Na populární mezinárodní soutěži reprezentačních družstev "Stříbrný Vítek," získalo družstvo TKO celkem 10 prvních a11 druhých míst ve standardních i latinských tancích. (Soutěž byla pořádána v Ostravě v letech 1969-1990.

Dvacet let činnosti klubu v roce 1981 a třicet let v roce 1991,  byly příležitostí k rekapitulaci úspěchů i setkání po letech (dosud prošlo Tanečním klubem přes jeden tisíc tanečníků a tanečnic, z nichž mnozí přešli do profesionálních souborů nebo se stali učiteli tance). Zejména sedmihodinový taneční maratón v roce 1981 byl ohňostrojem tanečních nápadů, vynikající hudby a důkazem vyspělosti současných i bývalých členů, kteří se pro tuto příležitost dokázali naučit několik desítek čísel, které představovaly alespoň hrubý průřez tím nejlepším, co se v TKO podařilo vytvořit. Vzhledem k tomu, že Jarka Calábková vytvořila pro Taneční klub více než sedm set choreografií, nebylo možné ukázat vše a v plné délce, protože by tanečníci na parketě v takovém případě museli strávit více než dva dny!

Na podzim 1992 nečekaně umírá při autonehodě (cestou na taneční soutěž) Jarka Calábková. Zanechává po sobě taneční klub s dobrým jménem, velkými ambicemi a dobře připraveným kádrem  tanečníků, nicméně pokračovat v její práci se v první chvíli jevilo jako téměř nemožné. Do konce roku bylo nutno dostát již dříve sjednaným závazkům; soubor přitom postupně dospěl k rozhodnutí, že se pokusí jít dál. Předsedou klubu se stal Helmut Walden, žezlo choreografa a trenéra převzal Miroslav Kuchař – oba dlouholetí členové klubu a vynikající tanečníci. Soubor přijal jméno své zakladatelky a od té doby působil jako "Taneční klub Jarky Calábkové Ostrava" (TKJCO)

V repertoáru zůstal dostatek původních čísel, takže soubor měl pro začátek jistou rezervu. Ovšem první formace bez účasti J.C., která byla prubířským kamenem oprávněnosti existence pod tímto slavným jménem,  byla všeobecně očekávána s velkým napětím. MIX Latina č. 8 na hudbu z kreslené pohádky "Aladdin" , byla tentokrát kolektivním dílem, ať již šlo o kostýmy, střih hudební předlohy, či choreografii. Výsledek předčil všechna očekávání.

"Aladdin" měl od své premiéry, kdy s ním TKJCO získal suverénně další titul Mistra republiky (a mj. vzápětí porazil i vicemistry světa, taneční klub z Aachenu!), vždy zajištěnu přízeň publika a téměř vždy i poroty. Během prvního vystoupení na Mistrovství světa v Brémách 1994 jednak zajistil klubu místo ve finále, které od té doby neopustil (to se podařilo pouze úřadujícím mistrům světa),  jednak vyvolal nový zájem o vystoupení klubu na nejrůznějších akcích. Jako první se přihlásila BBC s nabídkou na účinkování v televizní soutěži "Come Dancing", jež v Británii běží již od roku 1947 a má značnou prestiž.

VystoupeníTKJCO v BBC, které se natáčelo v únoru 1995 v nádherné kruhové halelázeňského střediska Bournemouthu, bylo přijato se značným ohlasem, ato i v anglickém odborném tisku. Svůj obdiv vyjadřovali osobně namístě odborníci, producenti i světové taneční hvězdy, které vprogramu vystupovaly (mezi jinými i profesionální mistr světa DonnieBurns, idol mnoha našich tanečníků). TKJCO dokázal, že češtítanečníci mohou směle soupeřit i se světovou špičkou. Záznam ze soutěže byl vysílán rovněž i ve Spojených státech.

O několik měsíců pozdějiklub opět cestoval do Anglie, tentokrát na světový taneční festival vBlackpoolu, kde v kategorii tanečních formací obsadil skvělé druhémísto. Na ME ve francouzském Bourges získává následně "Aladdin"čtvrté místo. Tato formace dodala klubu renomé i sebedůvěru, kterou pro svou novou existenci velice potřeboval.

Aladdin" nasadil laťku kvality natolik vysoko, že další formaci připravoval realizační tým s vědomím toho, že ač slevit nelze, bude to obtížné. Spásná inspirace byla nakonec po dlouhém hledání a diskusích nalezena v silných melodiích ze série filmů o super agentu Jamesi Bondovi. .Vznikla opět zcela jinak pojatá formace s řadou původních nápadů. Silná a náročná hudba vyžadovala oproti poetické náladě "Aladdina" daleko agresivnější a sportovnější cítění. "007" pomohl klubu obhájit finálovou pozici na ME i MS, i když s ním TKJCO získal vždy jen 6. místo. Ani řada domácích mistrovských titulů nebyla přerušena. O hudební doprovod této formace projevil zájem jeden z německých klubů a po stažení z repertoáru ji od TKJCO odkoupil. Klub se tak poprvé zapojil do v Evropě jinak běžné praxe.

Jubilejní, desátá formace z dílny Tanečního klubu, vznikla v roce 1998.

Inspirací byly tentokrát hudební motivy ze známého muzikálu "Copacabana". Po delší době tak choreograf mohl konečně pracovat s hudební předlohou, která v sobě má charakterově přesné rytmy jednotlivých tanců i typicky latinskou dynamiku a vzrušivost. Atmosféru doplňují i nápadité kostýmy tanečnic TKJCO, které již tradičně patří na každé  soutěži mezi ty nejpřitažlivější.

S formací "Copacabana" získal TKJCO svůj jubilejní (dvacátý) titul Mistra republiky po sobě.
Premiéra na MS ve švédském Göteborgu tentokrát přinesla zlepšení o jednu pozici; o rok později v litevském Vilniusu se podařilo toto místo obhájit. Ve stoupající konkurenci, kdy se do světového finále dere celá řada nových týmů s neustále stoupající úrovní, je pět let Tanečního klubu Jarky